Jesteś tutaj    /   Kampania czytania CPCD    /   Programy czytelnicze    /   "Czytające szkoły"    /   Wskazówki    Drukuj

Patroni Honorowi
 

 

Biblioteka Narodowa

 

Instytut Książki

 

Polski Komitet Olimpijski

 

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 


Wskazówki

1. 20 minut dziennie. Codziennie! 

Należy wprowadzić na stałe codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli przez  co najmniej 20 minut dziennie, najlepiej o stałej porze. 

2. Kącik czytelniczy  

Warto urządzić w klasie specjalny kącik do czytania, w którym pojawi się regał z książkami dostępnymi dzieciom w czasie pobytu w szkole. Książki w młodszych klasach powinny być ustawione okładkami do czytelnika, by przyciągały uwagę dzieci i zachęcały do korzystania z nich. Nie zabraniajmy dzieciom samodzielnego sięgania po książki, ale zadbajmy w przypadku młodszych uczniów, by były to książki odporne na dziecięce zabawy.     

3. Czas czytania dostosujmy do możliwości koncentracji dzieci.

Dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z czytaniem, mogą mieć kłopot ze skupieniem uwagi dłużej niż przez kilka minut. Niektóre wcale początkowo nie będą umiały słuchać. Nie zniechęcajmy się! To normalny etap wychowania do czytania, trwający nawet kilka miesięcy, zanim dzieci przyzwyczają się do czytania i będą na nie z radością czekać.

 4. Nie zmuszajmy dzieci do nieruchomego siedzenia w miejscu.

Dzieciom, które mają potrzebę ruchu, można pozwolić na chodzenie lub na cichą zabawę - w tym czasie też będą słuchały. Przecież języka nie uczymy się tylko na siedząco! Pamiętajmy, że czytanie ma być dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem i udręką.

5. Czytaniu powinny towarzyszyć zajęcia inspirowane lekturą

– rozmowy i zabawy językowe, zabawy ruchowe i muzyczne, zajęcia plastyczne, przygotowywanie przedstawień i dekoracji do nich itp.

6. Zapraszajmy do czytania gości

- rodziców, dziadków, harcerzy, seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów itd., aby czytali dzieciom, opowiadali o swoich pasjach i pracy. Podniesie to rangę czytania, wprowadzi element dodatkowej atrakcji, poszerzy wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, zachęci rodziców do czytania w domach i przekaże sygnał społeczeństwu, że czytanie dzieciom jest ważne.   
              
7. Zapraszajmy na spotkania czytelnicze osoby niepełnosprawne

– np. niewidome, na wózku inwalidzkim. Dzieci wcześniej powinny się dowiedzieć trochę o rodzaju choroby lub niepełnosprawności gościa i na przykład wspólnie przedyskutować i przygotować dla niego wszelkie ułatwienia w dojeździe do sali i podczas spotkania. (Warto zrobić rekonesans po budynku, rozważyć, przeszkody architektoniczne. W jednej z placówek dzieci wykonały wspólnie drewniany podjazd – dostały deski, gwoździe, młotki, gogle na oczy i pod wodzą fachowego stolarza przygotowały to urządzenie). Spotkania takie poszerzą wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, oswoją je z odmiennością i nauczą szacunku wobec osób niepełnosprawnych, rozwiną ich wrażliwość ludzką i moralną. 

8. Zapraszajmy gości z zagranicy, którzy mówią po polsku lub mogą przyjść z tłumaczem. 

(np. osoby mieszkające w Państwa okolicy, goście z Ambasady). Jeśli to możliwe – niech przyjdą w swym stroju narodowym i przyniosą charakterystyczne dla ich kraju rekwizyty – tkaniny, instrumenty, ozdoby. Niech przeczytają lub opowiedzą baśnie swego narodu, a potem opowiedzą dzieciom o życiu w swej dalekiej ojczyźnie.
           
9. Podejmijmy współpracę z pobliską biblioteką

...i zabierajmy dzieci np. raz w miesiącu do biblioteki, gdzie panie bibliotekarki pokażą dzieciom i poczytają nowości oraz nauczą korzystania z zasobów bibliotecznych. 
                 
10. Zabierajmy dzieci na wyprawy do księgarni, hurtowni książek, redakcji gazet, do muzeów, na wystawy sztuki i wystawy techniki

– wychowanie dziecka na sprawnego czytelnika wymaga budowania jego wiedzy ogólnej, rozbudzenia ciekawości i potrzeby poszerzania wiedzy o świecie

UWAGA!
Na początku każdego roku warto zorganizować spotkanie z rodzicami na temat potrzeby czytania dzieciom w domach, radykalnego ograniczenia czasu oglądania telewizji i korzystania z komputera, a także konieczności nadzorowania oglądanych przez dzieci programów telewizyjnych  i  gier komputerowych. Temat czytania powinien być stale obecny w rozmowach z rodzicami  oraz w przekazywanych im do domu informacjach: np.  jakie książki zostały przeczytane w szkole, jakie książki  do czytania dzieciom poleca Fundacja. Warto zachęcić rodziców do zapisania dzieci do biblioteki. Warto też uświadomić rodzicom, że ich przykład jest dla dzieci bardzo ważny – jeśli sami czytają książki i czasopisma, a do tego czytają dzieciom – mają szansę wychowania czytelnika: osoby, która będzie mądra, wykształcona, szczęśliwa i która będzie żyła lepiej i dłużej.   
 






Polecamy

Książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. "Wychowanie przez czytanie" i "Z dzieckiem w świat wartości"

 

Patronaty

 

Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt graficzny strony: Anita Głowińska; wykonanie: InforpolNET