Jesteś tutaj    /   Kampania czytania CPCD    /   Programy czytelnicze    /   "Czytające szkoły"    /   Sposoby wdrażania    Drukuj

Patroni Honorowi
 

 

Biblioteka Narodowa

 

Instytut Książki

 

Polski Komitet Olimpijski

 

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 


wariant prosty

Polega on na codziennym czytaniu uczniom przez nauczyciela przez 15-20 minut w trakcie zajęć lekcyjnych, najlepiej o stałej porze.

Dobrą porą jest początek pierwszej lekcji - perspektywa czasu bez odpytywania, przeznaczonego na lekturę pasjonującej książki i chwilę rozmowy o różnych ważnych dla uczniów sprawach, będzie dla nich zachętą do punktualnego przychodzenia do szkoły i lepszego nastawienia do szkoły w ogóle.
 

Warto w tym miejscu przytoczyć badania prof. Z. Kwiecińskiego nad efektywnością szkolnych zajęć. Okazuje się, że 20 minut z każdej lekcji jest czasem niewykorzystanym efektywnie dla rozwoju dziecka. Wydaje się zatem, że lepiej przeznaczyć 20 minut jednej lekcji na czytanie uczniom, skoro efektywność pozostałych zajęć ma szansę dzięki temu ulec poprawie.

Ponieważ głośne czytanie dzieciom powinno im się kojarzyć wyłącznie z przyjemnością, pamiętajmy, by dobierać naprawdę interesujące książki. Najlepiej robić to wspólnie. Pomocą może być m.in. Złota Lista tytułów rekomendowanych do czytania dzieciom, dostępna na stronie internetowej Fundacji: www.calapolskaczytadzieciom.pl oraz "Przewodnik po Dobrych Książkach" na www.rodzinneczytanie.pl


UWAGA!

Głośne czytanie przed lekcjami, w trakcie przerw lub po zakończonych lekcjach może spowodować niechęć uczniów do udziału w tych zajęciach, gdyż zmuszałoby ich ono do wcześniejszego przychodzenia do szkoły lub odbierałoby im czas przeznaczony na odpoczynek i zabawę. Taka organizacja czasu tych zajęć przekreśliłaby główne założenie Programu, że głośne czytanie ma budować u dzieci wyłącznie pozytywne skojarzenia.           

wariant mieszany

- proponowany dla starszych klas szkół podstawowych oraz dla szkół ponadpodstawowych, po pierwszym semestrze czytania według wariantu prostego


Wariant ten polega na rozpoczynaniu dnia zajęć od 10 minut głośnego czytania przez nauczyciela oraz przeznaczaniu ostatnich 10 minut zajęć danego dnia na samodzielne ciche czytanie: każdy uczeń, nauczyciel oraz wszyscy pracownicy szkoły czytają w tym czasie własne przyniesione przez siebie książki. Wariant ten uwzględnia i uwydatnia niezwykle ważny dla dzieci i młodzieży przykład dorosłych, którzy sami czytają książki!






Polecamy

Książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. "Wychowanie przez czytanie" i "Z dzieckiem w świat wartości"

 

Patronaty

 

Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt graficzny strony: Anita Głowińska; wykonanie: InforpolNET